Rower do zadań specjalnych

Jeśli interesuje Cię jazda po trudniejszym, bardziej wymagającym terenie. Jeśli jesteś pasjonatem dreszczyku emocji oraz górskich wycieczek rowerowych, to z całą pewnością powinieneś zaopatrzyć się w rower, dzięki któremu szusowanie po górzystym i kamienistym terenie stanie się czystą przyjemnością. Oczywiście najlepszym wyborem do takiej jazdy będzie rower górski.

Jeszcze kilkanaście lat temu – chyba najpopularniejszy prezent dla dzieci z okazji pierwszej komunii świętej. Każde dziecko o nim marzyło. Potocznie rower nazywany był rowerem górskim, jednak do górskiego – współczesnego było mu bardzo daleko.

Jakie cechy charakterystyczne posiada klasyczny, prawdziwy i profesjonalny rower górski? Oczywiście jest on znacznie cięższy niż zwykły rower przeznaczony do jazdy po mieście czy po szosach. Rower górski musi charakteryzować się doskonałą przyczepnością oraz amortyzacją. Wyposażony jest więc w specjalne koła zazwyczaj o średnicy 29 cali.

Jeśli zależy nam bardzo na tym, aby kupić sobie rower górski w jakiejś niewielkiej, rozsądnej cenie, to przedstawimy Wam kilka szczegółów, na które warto zwrócić uwagę dokonując takiego zakupu. Po pierwsze – nie kupujmy takiego sprzętu w hipermarketach – są wątpliwej, naprawdę bardzo wątpliwej jakości i nie gwarantują nam bezpieczeństwa podczas jazdy. Starajmy się rozejrzeć za sprzętem w bardziej profesjonalnym miejscu – takim jak sklep sportowy czy też klasyczny sklep rowerowy.

Jeśli interesuje nas zakup roweru w granicach tysiąca złotych, to nie możemy spodziewać się tego, że kupimy sprzęt z najwyższej półki. Nie będzie posiadał on wszystkiego, o czym marzymy, ale powinien być z pewnością bezpieczny i wytrzymały. Oto elementy, na które warto zwrócić uwagę:

– rama – w rowerach tańszych zazwyczaj jest wykonana z aluminium. Rzadziej trafi się nam rama stalowa. Oczywiście rama aluminiowa jest znacznie lżejsza niż stalowa, ale niestety gwarantuje znacznie mniejszy komfort jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach górzystych,

– amortyzator – niestety w najtańszych modelach będzie on najgorszej jakości, ewentualnie może zdarzyć się tak, że nie będzie go w ogóle,

– trzybiegowa przerzutka z przodu, siedmiorzędowa lub sześciorzędowa przerzutka z tył,

– szczękowe hamulce – niestety w tańszych modelach nie ma mowy o hamulcach tarczowych.

Reasumując – rower górski można z całą pewnością kupić w granicach tysiąca złotych. Należy jednak liczyć się z tym, że nie będzie posiadał on tego wszystkiego, co mogą posiadać droższe modele i co stanowczo może przełożyć się na komfort jazdy w trudniejszych warunkach. Jeśli jednak nie zależy nam na wyczynowej jeździe rowerem, jeśli zakładamy, że nie będziemy pokonywać na nim wymagających tras gdzieś w górach wysokich, jeśli potrzebujemy rower górski wyłącznie do jakiś wycieczek poza miasto, to kupienie podstawowej jego wersji, być może nawet nieco uboższej, nie powinno być dla nas kłopotliwe ani szczególnie odczuwalne. Najważniejszy jest ruch oraz doskonałe samopoczucie, jakiego może dostarczyć nam regularna jazda na rowerze.