Rower miejski czyli holender

0

road-336595_1280Tak zwany holender to coraz bardziej popularny rower na drogach w Polskich miastach. Co go charakteryzuje?

  • Dużej średnicy koła.

  • Szeroką kierownicę.

  • Szerokie, wygodne siodełko.

  • Krótką ramę.

Rower miejski umożliwia wygodną jazdę w pozycji wyprostowanej. Pozwala on na swobodne przemieszczanie się po mieście. Jest wygodny: sprawdzi się na zakupy, jako transport do pracy, a także podczas weekendowego wyjazdu rekreacyjnego. To doskonały pojazd! Do jego wyposażenia dodatkowego (choć koniecznego) należą:

  • Lampy zasilane dynamem.

  • Praktyczna osłona na łańcuch.

  • Funkcjonalny koszyk.

  • Bagażnik tylni.

  • Nóżka ułatwiająca postawienie roweru w dogodnym miejscu.

  • Osłona koła tylnego.

Rama w rowerach miejskich sprzedawana jest w dwóch typach. To tak zwane rowery męskie i damskie. Rama „męska” jest wyższa, „damska” ma obniżony poziom, co znacznie ułatwia wsiadanie na rower i zsiadanie z niego. Taka budowa ramy „damskiej” sprawia, że rower jest mniej wytrzymały, ale nie jest to przeszkoda. Jest wystarczający do codziennej jazdy po mieście, choć pewnie nie sprawdziłby się podczas jazdy wyczynowej. Ta, tak zwana „damka” ma również zbliżone siodełko do kierownicy co sprawia, że jeździ się na niej w pozycji bardziej wyprostowanej. Dziś to nie płeć ma wpływ na wybór roweru. I mężczyźni i kobiety wybierają „damki”, bo są wygodniejsze i praktyczniejsze.

Jaki jest minus rowerów miejskich? Jak już wspomnieliśmy, nie należą one do najodporniejszych. Właściwie w ogóle nie sprawdzą się na wycieczki poza miasto, zwłaszcza jeśli trasa nie będzie miała twardej nawierzchni. Poza tym nie jest to rower wyczynowy. Odpadają skoki i innego typu akrobacje. Poza tym konstrukcja roweru jest dosyć ciężka. Może to stanowić problem, jeśli chcemy rowerem wjeżdżać na wyższe piętro (tzn. zabierać go na wyższe piętro) czy z innego powodu przenosić ręcznie. Z tego też powodu firmy rowerowe coraz częściej produkują ramy ze stopu aluminium, co tworzy go lżejszym i silniejszym.

Co do dodatkowych udogodnień i ulepszeń, podstawowa wersja roweru jest ich raczej pozbawiona. Rower nie ma więc często przerzutek, ale i to zaczęło się zmieniać. Produkuje się więc rowery z przerzutkami różnej ilości i gatunku oraz z więcej niż jednym podstawowym hamulcem. Czasem montuje się też na ramie takich rowerów lusterko wsteczne, które ułatwia doskonałą widoczność, bez odwracania głowy. W mieście to naprawdę znacznie ułatwia bezpieczną jazdę.

To nie koniec zalet roweru. Rower miejski, jako doskonały kompan codzienności to także dodatek dla zdrowia. Poprawia kondycję, czyni smuklejszą naszą sylwetkę, a także samopoczucie. Codzienna dawka ruchu i świeżego powietrza to najlepsze, co można sobie zafundować. Zamiast więc męczarni w siłowni można połączyć przyjemne z pożytecznym. Zamiast stać w korku w samochodzie, możne dojechać do pracy rowerem. Z pożytkiem dla naszych nerwów, zdrowia, a także środowiska. Rower miejski jest wygodny i bez trudu pokonamy na nim każdą przeszkodę, krawężnik czy wzniesienie. I nie musimy się do jazdy na nim jakoś szczególnie ubierać. Sprawdzi się nawet sukienka!

Leave a Reply