Rozwój infrastruktury rowerowej

bike-691655_1280Obecnie już nikogo na świecie nie dziwi wyjątkowe zainteresowanie społeczności aktywnym sposobem spędzania czasu. Ruch na świeżym powietrzu i uprawianie sportu znów stało się bardzo modne i to bez względu na wiek czy stan zdrowia. Wręcz przeciwnie, obecnie w dużych miastach panuje bardzo duży trend na zdrowe i zrównoważone funkcjonowanie i celowe pogarszanie własnego zdrowia i omijanie tych wszystkich miejsc zachęcających do zdrowego życia czy treningu, z pewnością nie jest dobrze przyjmowane. W rzeczywistości każdy, kto ma w sobie chociaż trochę motywacji do tego, aby wziąć się w garść i zmienić swój stan zdrowia, wyglądu i samopoczucia, jest w stanie dzisiaj nawet mieszkając w samym centrum miasta, znaleźć środki, czas i miejsce do odpowiedniego treningu. Dyscyplin sportowych, które uprawiać można w mieście jest całe mnóstwo, ale sądząc po popularności i liczbie rowerów poruszających się przez cały rok po ścieżkach rowerowych i ulicach każdego miasta, można dojść do przekonania, że to właśnie dwukołowce całkowicie zdominowały świat rekreacji przeciętnego mieszczucha. Bez wątpienia tej wielkiej przemiany i narodzin tego nowego trendu by nie było, gdyby nie bardzo duże zaangażowanie ze strony miast i samorządów w tworzenie nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej.

Jazda na rowerze ma dzisiaj wielu fanów, także w dużych miastach, gdzie podróżowanie własnym samochodem po prostu kompletnie się nie sprawdza, generuje liczne dodatkowe koszty i wydłuża czas dostania się do domu, pracy albo szkoły. Rowery oczywiście nie nadają się chociażby do jazdy po zakupy, albo na dłuższe przedostawanie się na ważną rozmowę biznesową, ale w wielu przypadkach nadają się idealnie i stanowią połączenie zdrowego środka transportu z rozwiązaniem ekologicznym i ekonomicznym. Aby jednak ludzi zachęcać do jazdy na rowerze, nie wystarczy powiedzieć im, jak wiele kalorii spala się w trakcie każdego kilometra przemierzonego na dwukołowcu. Są oni bowiem bardzo świadomi tego, że ruch przyczynia się dla ich zdrowia w świetny sposób – ważniejsze jest dla nich jednak przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Oczywiście rowerzyści bardzo cieszą się z każdego kilometra nowych udostępnianych im ścieżek rowerowych, tak samo jak z kontrapasów dla rowerzystów na trasach jednokierunkowych. Niemniej jeszcze bardziej zachęcałoby ich do wyruszania na rower, gdyby trasy te prowadziły w terenach zielonych, ze świeżym powietrzem, a nie w oparach spalin samochodowych.

Wymarzona byłaby sytuacja, gdyby takie szlaki miały uprzywilejowany przejazd przez kluczowe ciągi komunikacyjne, a miejsca postojowe przy najciekawszych punktach na szlaku były odpowiednio oświetlone i wyposażone. Sama ławka, na której rowerzyści mogą odpocząć, to za mało – warto pomyśleć o większym, zadaszonym przystanku, tak by zorganizowane grupy również chętnie rozważały zrobienie krótkiego postoju. W przypadku miejskich centrów czy dużych zakładów pracy, do których na rowerach przyjeżdża czasami kilkuset pracowników, absolutnie niezbędne staje się także przygotowanie odpowiedniego miejsca parkingowego dla wszystkich tych rowerów, które byłyby odpowiednio monitorowane, a najlepiej strzeżone przez pracownika ochrony. W takich warunkach z pewnością coraz więcej osób rozważałoby skorzystanie z roweru w codziennym poruszaniu się po mieście.

Niektóre z tych inwestycji biorą na siebie miasta, które nie chcą przejść obojętnie obok tego nowego trendu i wielkiej mody na zdrowe spędzanie czasu. Coraz częściej poszukuje się jednak ewentualnych partnerów w samorządach i wśród przedsiębiorców, którzy byliby zainteresowani ewentualnym partycypowaniu w części kosztów związanych z promocją sportu i aktywności wśród społeczności lokalnej. Jak się okazuje – zainteresowanie takimi projektami także na samym dole szczebli lokalnych, jest bardzo wysokie, a wraz z głębokim przekonaniem i zaangażowaniem ludzi, znajdują się także mniejsi i więksi sponsorzy.

Leave a Reply