Rower elektryczny przyszłością w branży?

Współcześnie coraz częściej można spotkać się z rowerami elektrycznymi, jako kolejną grupą rowerów, wyodrębnioną spośród innych. Rzecz jasna cechą, która wyróżnia te rowery spośród innych jest fakt, że mają zamontowany silnik elektryczny, który w trakcie jazdy jest bardzo przydatny. W jaki sposób?

Przed udzieleniem odpowiedzi na powyższe pytanie należy zaznaczyć, że rower elektryczny jest zbudowany tak samo, jak wszystkie pozostałe dwukołowce. Posiada te same elementy mechanizmu napędzającego, a więc pedały, łańcuch, itp. Napędzany jest zatem siłą mięśni człowieka, a więc by rower elektryczny jechał, trzeba pedałować. Po co w takim razie jest ów silnik?

Silnik elektryczny oraz bateria to elementy mechanizmu napędu roweru, które gromadzą i wykorzystują energię elektryczną do ułatwiania procesu pedałowania rowerzyście. Innymi słowy silnik elektryczny wspomaga pedałowanie, dzięki czemu zmęczenie rowerzysty jest mniejsze, dystans pokonany w ciągu danego czasu może być natomiast znacznie dłuższy. Rower elektryczny charakteryzuje się zatem znacznie dłuższym zasięgiem od rowerów wszystkich pozostałych rodzajów. Aby ten mechanizm działał, wystarczy naładować baterię, do czego można użyć zwykłego gniazdka sieciowego. Widać zatem, że korzystanie z roweru elektrycznego oraz jego dobrodziejstw jest łatwe, a rezultat może być bardzo satysfakcjonujący dla właściciela.

Czy rower elektryczny, posiadający powyższe cechy, to przyszłość branży rowerowej? Nie jest to pytanie, na które łatwo udzielić odpowiedzi. Trzeba tutaj wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim rower elektryczny nie jest przeznaczony dla każdego. Jest to urządzenie dla rowerzystów lubiących dłuższe wycieczki, którzy chcą wykorzystać rower jako środek lokomocji podczas docierania do pracy (jazda tym rowerem kosztuje mniej wysiłku, a więc człowiek się nie poci). Może też to być urządzenie przydatne dla osób chorych, którzy nie chcą rezygnować z jazdy na rowerze czy, ogólnie, zdrowego trybu życia.

Ponieważ jednak, jak można się domyślać, rower elektryczny kosztuje bardzo wiele, nie jest to urządzenie, które z powodzeniem może zastąpić rower tradycyjny. Cena może być tutaj decydująca i nie wszyscy będą chcieli lub mogli nabyć rower z silnikiem elektrycznym.

Należy jednocześnie zauważyć, że cena ta może i prawdopodobnie będzie spadać z biegiem czasu, w miarę popularyzowania się dwukołowców z silnikiem. Póki co jednak jest to luksus dla nielicznych.

Przy ocenianiu szans, jakie mają rowery elektryczne na zdominowanie w przyszłości branży rowerowej należy wziąć pod uwagę także sport zawodowy. Istnieje wiele sportów rowerowych, w których wykorzystuje się standardowe rowery bez silników i baterii. Aby zatem popularyzacja dwukołowców posiadających silnik i baterię mogła przebiegać bez zakłóceń, należałoby stworzyć sport, w którym będą one dozwolone, ewentualnie zmienić przepisy sportów istniejących w taki sposób, aby „elektryki” dopuścić do uczestnictwa w zawodach. Nie da się bowiem ukryć, że sport zawodowy jest tym, co w znacznej mierze decyduje o popularności pewnych urządzeń czy rozwiązań, a braku popularności innych.