Rower damski a rower męski

Praktycznie każdy użytkownik rowerów jest w stanie odróżnić rower damski od męskiego. Różnice są oczywiste i widoczne gołym okiem, są one też uzasadnione. Warto jednakże napisać, jakie są różnice pomiędzy rowerami przeznaczonymi dla obu płci, inne niż tylko wizualne. Różnic, których nie widać na pierwszy rzut oka, można wymienić także całkiem sporo.

Zacząć jednak należy od uściślenia, jakie różnice w budowie ma rower damski i męski. Różnicą podstawową jest umiejscowienie i kształt ramy. W rowerach dla pań rama jest niżej, jest też zwykle wbudowana ukośnie, w przeciwieństwie do poprzecznie umiejscowionej ramy w rowerach miejskich. W nowych modelach rama w rowerach dla kobiet jest często falowana, co jest nie tylko ozdobą, ale także wydatnie służy efektywności pedałowania – opór powietrza jest dzięki temu mniejszy.

Tutaj właśnie rozpoczyna się opis cech, które posiada praktycznie każdy rower damski, a których nie widać na pierwszy rzut oka lub w ogólnie nie są one widoczne, bo przejawiają się w innym wrażeniu z jazdy. Otóż rower damski charakteryzuje się lżejszym prowadzeniem i w związku z tym mniej siły trzeba użyć, aby go napędzać. Pedałowanie kosztuje więc mniej wysiłku. Jest to uzasadnione biologicznie, jako że lżejsze prowadzenie jest dla kobiet bardziej odpowiednie.

Natomiast rowery męskie cechują się znacznie większym oporem powietrza, co powoduje, że prowadzi się je ciężej, proces pedałowania jest natomiast nieco trudniejszy. Mężczyźni są jednak obdarzeni przez naturę większą siłą, zatem mogą sobie na tego rodzaju większy wysiłek pozwolić.

Rower damski różni się też od męskiego wagą. Jest to jeszcze jedna cecha, która decyduje o wrażeniu, jakie powoduje jazda. Większa waga to większy wysiłek przy pedałowaniu oraz hamowaniu. Rower dla pań – będąc lżejszym – napędza się z mniejszym wysiłkiem.

Oczywiście lżejsza konstrukcja to także większe niebezpieczeństwo. Z czego ono wynika? Otóż rower damski, będąc lżejszy od męskiego, jest bardziej narażony na ewentualne uszkodzenia, zniszczenie, itp. Charakterystyczny może być również fakt, że wspomniane stłuczki czy innego rodzaju wypadki z udziałem rowerów damskich mogą skończyć się większymi obrażeniami dla rowerzystki. Choć tutaj oczywiście wszystko zależy od prędkości, siły uderzenia, wagi rowerzystki i innych czynników. Ryzyko odniesienia większych obrażeń w razie wypadku jest tylko teoretyczne i potencjalne.

Różnicą, o której także warto napisać jest fakt, że większość rowerów damskich wyposażona jest w koszyki lub uchwyty, do których można owe koszyki przymocować. Element ten występuje w tych rowerach częściej niż w przypadku rowerów męskich. Wydaje się, że koszyki, szczególnie duże, lepiej pasują wizualnie do rowerów dla kobiet. Dlatego właśnie bardzo wielu producentów bierze ów element pod uwagę w procesie produkcji.

Jak zatem widać, rower damski i męski różnią się od siebie. Należy jednak zaznaczyć, że wszystko, o czym napisano to jedynie różnice występujące w największej liczbie przypadków. Konkretne modele mogą od powyższego opisu znacznie odbiegać.