Wydaje Ci się, że rower towarzyszy człowiekowi od dawna? Mylisz się. To stosunkowo nowy wynalazek. A pod tą nazwą – „rower” – znamy go dopiero od czasów brytyjskiej firmy „Rover”. Dziś z jego istnieniem wiążemy przerzutki, hamulce i łańcuch. To jednak dodatki, o których pierwsi posiadacze rowerów nie mogli marzyć.
Pierwsze pojazdy, będące pierwowzorami dzisiejszych rowerów, to znane zapewne każdemu ze starych zdjęć i filmów pojazdy z jednym ogromnym kołem i drugim mniejszym. Aż dziw, że ktoś potrafił się na takim pojeździe utrzymać. Przednie większe koło było napędzane pedałami, bezpośrednio umocowanymi na jego osi. Koło było większe, i coraz bardziej powiększane, ponieważ pozwalało to na przyspieszenie „pojazdu”. Oczywiście nie mogło być powiększane w nieskończoność, bo kierowca musiał nogami dosięgnąć pedałów. Jednak i tak jego średnica wynosiła nawet 2 metry. 2 metry! Wyobraź sobie, że próbujesz utrzymać równowagę na dużo trudniej napędzanym niż dzisiejsze rowery kole. Do tego kierowca siedział znacznie wyżej niż siedzi się na rowerze dziś. Współcześnie sięgamy nogami podłoża, dzięki czemu łatwiej nauczyć się jazdy i uniknąć upadku. Dawniej tak nie było. Kierowca siedział wyżej i upadek był o tyle niebezpieczny, co nieunikniony. Dlatego też trudniej było się nauczyć jeździć i w ogóle jeździć.
Dzisiejszy rower wygląda zupełnie inaczej. Co go charakteryzuje?
-
Jest jednośladem;
-
Ma dwa koła (w przeszłości nie zawsze tak było);
-
Koła są najczęściej szprychowe;
-
Ogumienie pneumatyczne;
-
Układ napędowy jest oparty na mechanizmie wyposażonym w łańcuch i przerzutki;
-
Ma hamulce, najczęściej mechaniczne na obręcz.
Mimo, że dawny bicykl i dzisiejszy rower tak się od siebie różnią, to niewątpliwie ten sam „gatunek” pojazdu. Kluczowe jest tu napędzanie go siłą ludzkich mięśni. Wspomniana firma „Rover”, od której przyjęła się w Polsce nazwa tego pojazdu, wprowadziła na rynek rower właśnie w takiej postaci w jakiej znamy go dziś. Z dwoma kołami tej samej wielkości oraz łańcuchem. Dziś firma „Rover” jest znana głównie z produkcji samochodów, jednak warto pamiętać, że to jej zawdzięczamy rewolucję w bicyklowym świecie. Pierwszy model roweru z napędem łańcuchowym na tylne koło firma wprowadziła na rynek w 1885 roku. Dopiero w 1901 roku firma zaczęła produkować samochody. Jednak produkcją rowerów i motocyklów również się zajmowała przez kolejnych kilka dekad.
W Polsce przyjęła się nazwa rower, która oryginalnie oznaczała ona „wędrowca”. Ta nazwa wydaje się stosowna. Nikt w zasadzie poza rewolucją tej firmy, nie wprowadził już znacznych zmian w konstrukcji roweru. Nadmienić jedynie należy o roku 1888, kiedy to wynaleziono i zastosowano do roweru oponę pneumatyczną. To znacznie ułatwiło jazdę i uczyniło ją wygodniejszą. I do dziś – od ponad 100 lat – zasadniczy wygląd roweru się nie zmienił.
Co zmieniła opona pneumatyczna? To znana dziś opona montowana na obręczy koła, wypełniona dętką z powietrzem. Zamontowanie jej strawiło, że jazda jest bardziej amortyzowana. Pojazd łatwiej się prowadzi, a sama opona umożliwia przenoszenie ciężaru w trakcie jazdy.